top of page
  • ilkercankoclu

‘‘Virüs kontrol altına alınsa da, en son normale dönecek sektörlerden biri: Gıda Sektörü.’’(söyleşi)

Covid-19 virüsünün ülkemize girişiyle; bütün iş kolları, işverenler ve işçiler etkilendi. Kafe ve restoran tarzı birçok iş yeri kapandı veya çalışmaya ara verdi. Her ne kadar, iş yeri sahiplerine ekonomik yardımda bulunulacağı açıklansa da, bu açıklama yüreklere su serpmeye yeterli olmadı. İşverenler, bazı işçilerine ücretsiz izin verdi bazı işçilerini ise işten çıkardı. Bugün, ücretsiz izin verilen işçilerden olan, Hilmi Koçlu ile Covid-19 etkisiyle değişen hayatını konuşacağız.

Merhabalar, biraz kendinizden bahseder misiniz?

Merhaba, ben Hilmi Koçlu. Üç çocuk babasıyım . Kocaeli’de ikametgah ediyorum. Yaklaşık olarak beş sene önce özel sektörden emekli oldum. Yaklaşık beş senedir, Midpoint adlı restoranda çalışmaktayım.

Coranivürüs hayatımıza girmeden önce ki hayatınızda yaşadığınız, rutin bir gününüzü bize anlatır mısınız?

Hafta içi bir gün (off gün) hariç, her gün sabah 06.00’da uyanıyorum. Hazırlanıp yola çıkıyorum, yaklaşık iki saat süren yolculuğun sonunda iş yerime ulaşıyorum. 17.00’da işten çıkıyorum ve evime gidiyorum. Günüm genellikle yorucu olduğundan, eve gelmediğimde yorgun oluyorum. Oğlum daha okuldan gelmemiş oluyor, eşimle yemek yedikten sonra dinleniyorum. İlerleyen saatlerde ise çayımızı içip, televizyon seyrediyoruz. Gece yarısı olmadan uyumuş oluyorum.


Çok yoğun çalışma şartları altında işçi çalıştıran bir işletmede çalışıyorsunuz, biraz bahseder misiniz?

Eski çalıştığım şirket ve çoğu yerde, haftanın altı günü ve her gün toplamda 8 saat(dinlenme dahil) çalışıyor. Şuan çalıştığım yerde ise günde 9 saat çalışıyoruz ve aralarımızı, yoğunluktan dolayı kullanamıyoruz.



Peki bu şartlarda çalışırken, biraz dinlenmek ve biraz tatil yapmak istiyor muydunuz?

Tabiki. Haftalık tatil günümü iple çekiyordum. Senelik izinlerimde ailem ile tatile gidiyoruz. Çalıştığım süreçte ise bu tatilleri çok özlüyorum. Halihazırda emekli olsam da, hayat şartlarından ve oğlum öğrenci olduğundan çalışmaya devam etmek zorundayım. Uzun süre dinlenmek ve tatil yapmak istiyorum.


Cornavirüs’e ülkemizde yakalanan ilk insanın resmi olarak açıklamasından sonra, siz ve aileniz neler hissettiniz?


Özellikle, eşim çok panik bir insandır. Diğer ülkelerde vakaların açıklamasıyla biz, bu duruma hazırlıklar yapmaya başlamıştık. Oğlumun okulunun, tatil edilmesi bizi rahatlattı. Ben işe gitmeye devam ediyordum ve bu ailemi çok tedirgin ediyordu. Fakat bu kadar hızlı ilerleyeceğini düşünmüyorduk.


Çalıştığınız işyerinde; bu süreçte ne gibi çalışmalar izlendi, ne gibi önlemler alındı? Şuan, sadece paket servis ve gel-al hizmetine izin veriliyor, bu süreç çalıştığınız yeri nasıl etkiledi?

İlk olarak bakanlığın açıkladığı tedbir paketiyle, kafe vb. işletmeler kapatıldı. Restoranlar ise yeni kurallar getirilerek açık kaldı. Müşterilerin azalması ve tedbirlerin arttırılması dedikoduların artmasıyla çalıştığım işyeri, işçilerinin bazılarını işten çıkardı bazılarına ise ücretsiz izin verdi. Bana da ücretsiz izin verdiler. Daha sonra ise işyerim çalışmayı tamamen durdurdu.

Anladığımız kadarıyla siz ve aileniz gününüzü evde beraber geçiriyorsunuz. Ne gibi aktiviteler yapıyorsunuz?

Evet, benim de evde kalmamla beraber hepimiz evdeyiz. Öğlen saatlerinde uyanıyoruz, beraber kahvaltı yapıyoruz. Daha sonrasında eşim, ev işlerini yaparken biz dizi izliyoruz. Eşimin işi bittiğinde beraber kahvemizi içiyoruz. Satranç, tavla, okey gibi oyunlar oynuyoruz. Hep beraber kitap okuyor, film ve dizi izliyoruz. Eşimle birlikte bahçemizle ilgileniyoruz ve bahçede zaman geçiyoruz . Genel olarak bunları yapıyoruz...


Evden dışarı çıkıyor musunuz ? Çıkıyorsanız ne gibi durumlarda çıkıyorsunuz? Ve ne gibi önlemler alıyorsunuz?

Sadece market ihtiyaçlarımız için evden çıkıyorum. Eşim ve oğlum çıkmıyor. Ben çıkarken, maske ve eldiven takıyorum, eve gelince onları atıp üstümü değiştiriyorum.



İktidarın bu süreçte size verdiği destekler, sizce yeterli mi ? Sağlık Bakanlığı’nın bu süreçte ki tutumundan memnun musunuz?

İlk açıklanan ödenekten, emekli olmamdan dolayı ben yararlanamıyorum. Daha sonrasında açıklananan ödenekten ise sanırım yararlanacağım. Net bir açıklama yapılmıyor, birçok insan işsiz kaldı. Son dakikada açıklanan sokağa çıkma yasağı ise son derece üzücüydü. Sağlık bakanlığından yapılan açıklamalar ise bence yeterli ve dürüstçe.

Haftasonu için sokağa çıkma yasağı alındığında; birçok insan izole ortamlarını terkederek, marketlere koştular siz o gece ne yaptınız?

Biz evimizde kaldık. Zaten evimizde, yeterince yiyecek ve içecek var ki , bence her evde iki gün yetecek yiyecek vardır. Büfesi olan arkadaşım ise bu durumdan herkesten daha üzgün. Maddiyattan daha önemli şey sağlığımız ve o gün sokağa çıkan vatandaşlar herkesi tehlikeye attılar.

Belki de, uzun süre sonra ailenizle birlikte evde zaman geçiriyorsunuz. Duygularınızı anlatır mısınız?

Evlendiğim günden beri yoğun bir çalışma hayatım var. Çocuklarımla yeterince zaman geçiremedim. Oğlum da okuyor, bu yüzden o da evde olamıyor . Şuan ikimiz de evdeyiz. Yıllar sonra birbirimizi daha yakından tanıma şansı buluyoruz. Evde birbirimize yeni şeyler öğretiyor, beraber zaman geçiyoruz. Biz mutluyuz ama eşim biraz yoruldu galiba bizden.

Sizce ne zaman normal iş hayatınıza döneceksiniz?

Bence uzun bir süre daha evimizdeyiz. Bu virüs kontrol altına alınsa da, en son normale dönecek sektörlerden biri gıda sektörü. En kısa sürede normale dönmeyi umuyoruz.

Bize vakit ayırıp değerli görüşlerinizi paylaştığınız için teşekkür ederiz.

İLKER CAN KOÇLU

89 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör

Yorumlar


bottom of page